Vecht & Venen

Lezing Bloembollen/knollen

Op woensdag 6 november wordt door de fima Van Tubergen uit Heemstede een lezing gegeven over bloembollen / knollen. De lezing begint om 20.00 uur (inloop vanaf 19.45 uur) en is in Cultureel Centrum 't Web, Spinnerie 15 in Loenen aan de Vecht. De kosten zijn 2 euro voor leden van Groei & Bloei en 5 euro voor niet leden.

Omdat de bollen weer de grond in moeten, hebben we de fima Van Tubergen Bloembollen uit Heemstede uitgenodigd om op woensdag 6 november een dialezing te komen geven over hun internet winkel voor bloembollen en planten, het assortiment en het poten en verzorgen.

Een korte historie

Op hun site staat te lezen dat de fima in 1868 is opgericht door de gebroeders Cornelis en Marinus van Tubergen, oorspronkelijk afkomstig uit de tabakshandel in Amsterdam. Zij kochten samen met hun vader de hofstede Zwanenburg, te midden van de weilanden gelegen aan de Leidse Trekvaart buiten Haarlem. Hier begonnen zij een bloembollen- en zaadhandel. Vanaf 1882 breidden zij hun zaken uit en gingen zij zich meer en meer toeleggen op het verhandelen en kweken van bijzondere planten- en bollengewassen, waarvoor in Nederland maar vooral ook in Engeland en Amerika grote belangstelling bestond. Met eigen kwekerijen in Haarlem, Heemstede en Hillegom had Van Tubergen ongetwijfeld een assortiment bijzondere bol- en knolgewassen en vaste planten. Na wat aanpassingen is de fima nu al zeven jaar aan de Leidsevaart te Heemstede gevastigd en een begrip voor kwaliteits bloembollen en planten.

Fritillaria

Deze kennen we vooraf als de keizerskroon en het kievitsbloempje. Maar deze varieteit vind ik prachtig; is er ook met groene- en ivoorkleurige bloemen, de Ivory Bells.

Leucojum

Het lenteklokje zullen de meesten wel kennen. Maar wist u dat er ook een herfstklokje is met dezelfde naam? Nu ben ik dol op alliums, alleen in mijn tuin zie ik nooit wat ik in andere tuinen zie. Grote of kleine soorten, het maakt niet uit, bij mijn komen ze niet eens op en degenen die dat wel doen, nou die zien er treurig uit en van verwildering is helemaal geen sprake. Nooit meer teruggezien. Er mogen zeker vragen gesteld worden in de pauze of na de lezing ... ik heb er wel een paar.

We zullen deze avond vele bollen en knollen voorbij zien komen ... en heel prettig ... Van Tubergen zal ook een mooie selectie meebrengen voor de verkoop.