Fietsen op Sumatra

Lezing door Henny van der Wilt op woensdag 17 januari 20.00 uur in `t Web te Loenen.

Sumatra, eiland van goud, is het grootste eiland van Indonesië en is zo groot als Zweden. Wij fietsen door noord- en west Sumatra, drie weken lang door prachtige natuur. Vanuit Berastagi gaan we langs vulkaangebieden en komen we langs de Sipisopiso watervallen. We fietsen richting het Tobameer en komen aan in Prapat. We steken met een veerboot het meer over en verblijven op Samosireiland. We fietsen hier een paar dagen met constant zicht op het blauwe meer. De oude Batakhuizen en paleizen, gebouw door de Toba-Batak stammen, die hier woonden. We genieten van de mensen die werken op de rijstvelden, papaya`s oogsten, suikerriet stoken, pinda`s branden en koffie drogen. Vanuit het Tobameer gaan we richtig westkust en maken een stevige klim om uit de krater van het meer te raken. Vanuit Taratung fietsen we door prachtige landschappen naar de havenstad Sibolga. Daar blijven we een paar dagen op een klein eilandje met mangroven, bijzondere rotskusten en witte strandjes. Prachtige ondergaande zon hier.

We gaan een wandeling maken door een soort oerwoud, waar de Rafflesia bloeit. De grootste solitaire bloem ter wereld met een diameter van 1 meter en kan wel 10 kilo wegen. We vinden de reusachtige bloem en ruiken deze al van verre ….. een lucht van rottend vlees!

Tot slot bezoeken we de paleizen van de Minangkabau-koningen.

Na dit verslag van haar bezoek aan Sumatra met die overweldigende natuur wordt het vast genieten op de lezing bij het zien van de foto`s van dit eiland.

Toegang voor leden E. 2,50, voor niet-leden E. 5,00. Koffie/thee inbegrepen.