Lezing: De wonderlijke wereld van eilandplanten

Lezing dinsdag 28 januari in t ’Web door Bob Ursem

Dr Bob Ursem is wetenschappelijk directeur van de Botanische tuin in Delft (en overigens voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Botanische Tuinen, bergbeklimmer, en nog veel meer).

Een interessant verschijnsel op eilanden is endemisme, ofwel soorten die uitsluitend daar voor komen.
Carlquist (1974) geeft percentages van endemische plantensoorten. Canarische eilanden 53%, Sint Helena 89%, Hawaii-eilanden 94%, Cuba 50%.

Deze biodiversiteits hotspots reikt zelfs zo ver, dat meer dan de helft van ’s werelds tropische mariene biodiversiteit uitsluitend rond eilanden aangetroffen wordt, met 12 van de 18 centra van mariene endemisme en 7 van de 10 wereldwijde koraalrif

‘hotspots’.
In Nieuw Caledonië zijn 2474 van de 3250 plantensoorten endemisch.
Eén vulkanisch eiland in de Philippijnen, Mount Makilian, heeft meer houtachtige gewassen dan vergelijkbare plantensoorten in heel de Verenigde Staten.
Bob Ursem zal u meenemen in een niet te vergeten, en niet te missen, reis door een wereld van subtropisch nesofiel

Hij omschrijft zichzelf als een floristisch nesofiel, iemand die gek is op eilanden, vanuit een bloemrijk perspectief. Eilanden zijn vaak landschappelijk zeer gevarieerd met steile rots kliffen, zandige stranden en duinen, actieve vulkanen, regenwouden die uitlopen tot alpiene zones of ooit opgegroeide riffen van koraal die door zee-spiegelverandering boven water zijn gekomen. Isolatie en topografie leidde tot een grote variatie van ecosystemen met zeer bijzondere planten en dieren. Alfred Russell Wallace (Island Life uit 1871) maakte al onderscheid tussen oceanische en continentale eilanden. Continentale eilanden liggen dicht bij een continent, oceanische eilanden zijn altijd ver geïsoleerd en in diep water.

In principe is een eiland een stuk land omgeven door water. Maar is een rots in zee ook een eiland? Australië is geen eiland, maar Groenland wordt wel beschouwd als het grootste eiland op aarde. Godfrey Baldacchino stelde in 2007 in zijn boek A world of islands: An Island Studies Reader het volgende voor: 10 hectare als minimumgrootte, dan zijn er 86.732 eilanden groter dan 10 ha en kleiner dan 100 miljoen ha. En Groenland moest uiteraard worden uitgesloten.

De lezingen zijn in `t WEB in Loenen aan de Vecht, Spinnerie 15, aanvang 20.00 uur, inloop vanaf 19.45 uur, kosten voor leden € 2,00 (pasje tonen a.u.b.) niet-leden € 5,00, incl. koffie/thee.

Nieuwjaarsborrel 28 januari 2020

Op 28 januari na de lezing van Bob Ursem willen wij u graag nog even kortstondig vasthouden voor het drinken van een borrel. Na het vullen van de glazen willen wij met u een toost (het is echt toost, geen toast) uitbrengen op een gezond, mooi 2020. Wel wat laat in januari, maar beter laat dan nooit.

Het Bestuur